لوله فایبرگلاس در زمان حال :

امروزه استفاده از لوله‌کشی فایبرگلاس( FRP ) از کاربرد اصلی آن در خطوط جمع‌آوری میدان‌های نفتی به کاربردهایی از جابجایی مایعات قابل اشتعال و احتراق در تأسیسات مصرف‌کننده خرده‌فروشی گرفته تا فاضلاب و شبکه‌های آب در بازارهای شهری و صنعتی افزایش یافته است. در زیر نمونه هایی از کاربردهای فعلی لوله فایبرگلاس FRP آورده شده است:

در صنعت تولید نفت و گاز، از لوله های فایبرگلاس فشار بالا تا 4000 psi استفاده می شود. در محیط های سردی مانند قسمت های شمالی قطب شمال تا بیابان های داغ خاورمیانه ، همهم و همه می توانند از لوله فایبرگلاس به نحو احسن استفاده کننده بدون اینکه لوله فایبرگلاس در این مناطق دچار مشکلی شوند. . لوله فایبرگلاس FRP هم در بالای زمین و هم به صورت مدفون استفاده می‌شود و در سیستم‌هایی از تولید تا مخازن بازیابی نفت پیشرفته، مخازن هیدرولیک آب نمک و تزریق CO2  می توان ردپای متریال فایبرگلاس را مشاهده نمود.

جهت جابجایی مایعات قابل اشتعال و احتراق از لوله فایبرگلاس دفنی  و همچنین ذخیره سازی سوخت وسایل نقلیه از جمله بنزین و گازوییل ، غلظت بالای الکل (اتانول) و سوخت های حمل و نقل هوایی و دریایی در اکثر تاسیسات سوخت گیری خودروهای تجاری و خرده فروشی استفاده می گردد. از آنجایی که لوله‌های فایبرگلاس FRP در اواخر دهه 1960 در فهرست لابراتوار Underwriters قرار گرفت، بیش از 150 میلیون فوت با موفقیت نصب شده و به عموم مردم کشور خدمات رسانی می‌کند. در حالی که لوله های فاضلاب و زهکشی همچنان ممکن است از نوع لوله های بتنی مسلح باشند ، مناطق بسیاری وجود دارد که لوله فایبرگلاس FRP انتخاب ارجح است. لوله بتنی به سرعت در فاضلاب به دلیل حمله سولفید هیدروژن خراب می شود. سولفید هیدروژن سطح بالایی لوله را فرسایش می دهد و در نهایت باعث ایجاد غار و حفره می شود در حالیکف لوله فایبرگلاسFRP تحت تأثیر سولفید هیدروژن یا پاکسازی با سوزاننده یا هیپوکلریت برای سرکوب بوی سولفید قرار نمی گیرد. در نتیجه از لوله فایبرگلاس( FRP )به عنوان آستر در لوله بتنی قطر بزرگ (48 تا 60 اینچ) استفاده شده است.

روند رشد استفاده از لوله فایبرگلاس در آینده :

شرکت‌های معماری و مهندسی اکنون می‌توانند از برنامه‌های نرم‌افزار کامپیوتری توسعه‌یافته برای بهبود طراحی سیستم‌های لوله‌ کشی فایبرگلاس FRP استفاده کنند. این برنامه شامل تجزیه و تحلیل جریان مایع، تجزیه و تحلیل جریان گاز، تجزیه و تحلیل دهانه آزاد، طراحی بلوک رانش، ترکیب شیمیایی و اطلاعات نصب لوله فایبرگلاس است. این برنامه در هنگام طراحی یک سیستم لوله کشی جدید فایبرگلاس یا برای عیب یابی یک سیستم لوله کشی فایبرگلاس FRP موجود، انجام محاسبات و تحلیل های پیچیده را آسان می کند.

صنعت تولید نفت و گاز:

صنعت تولید نفت و گاز برای کنترل مشکلات خوردگی در خطوط سیال تولیدی به لوله‌های با فشار بالاتر و قطر بیشتر نیاز دارد که لوله فایبرگلاس با این مشخصات سازگاری دارد.(تولید و تصفیه هفت بشکه آب برای هر بشکه نفت خام خارج شده از زمین غیرمعمول نیست. ). علاوه بر حل مشکلات خوردگی، لوله های فایبرگلاس را می توان با افزودنی مقاوم در برابر شعله و آتش طراحی کرد تا گسترش شعله را برای مناطق غیر بحرانی یا در مناطق بحرانی کاهش دهد، با یک رنگ اپوکسب ضد حریق  می توان جلوی آسیب به خطوط لوله فایبرگلاس در دماهای بالا گرفته شود. این رنگ حکم عایق فوم غیر قابل احتراق را دارد. این سیستم اخیر قابلیت سرویس دهی لوله کشی را برای حداقل سه ساعت در شرایط جریان حفظ می کند. لوله فایبرگلاس حفاظت از آب آتش مشکلات وزنی را هنگام طراحی سکوهای تولید نفت دریایی حل می کند. صرفه جویی در وزن لوله فایبرگلاس در طراحی یک پلت فرم می تواند مالک را از پرداخت هزینه بیشتر جهت مواد اولیه معاف کند.  در مناطقی که به‌عنوان خطرناک طبقه‌بندی می‌شوند، لوله های فایبرگلاس را می‌توان با الیاف رسانا، همراه با الیاف شیشه ساخت تا رسانایی الکتریکی مواد را برای  انتقال جریان الکتریکی به زمین و جلوگیری از ایجاد بار استاتیکی بالقوه فراهم کند.

کاربرد لوله های فایبرگلاس در زیرساختهای شهری و صنعتی:

لوله کشی بدون ترانچ : لوله کشی بدون ترانچ یک فناوری به سرعت در حال رشد است که در آن میکرو تونل برای لوله کشی جدید و لغزش برای بازسازی لوله های موجود مزاحم بستر جاده ها یا سایر سازه های بالای زمینی نمی شود.

میکرو تونل زنی: در حالی که حفاری تونل در پروژه های تونل بزرگ استفاده شده است، میکرو تونل یک کاربرد جدید برای لوله کشی بدون ترانشه است. در میکرو تونل، لوله فایبرگلاس به صورت هیدرولیکی جک می شود و سر کاتر را از طریق زیرلایه فشار می دهد. صدها تن فشار جک برای فشار دادن فواصل لوله‌کشی با قطر زیاد صدها فوت لازم است. به عنوان مثال، لوله فایبرگلاس با قطر 18 اینچ در فشار تا 90 تن و لوله فایبرگلاس قطر 9 فوت در فشار تا 1750 تن جک می شود. در گذشته، روکش های فولادی ضد زنگ به عنوان تقویت کننده در اطراف اتصالات لوله بتنی برای مقاومت در برابر فشارهای جک هیدرولیک استفاده می شد. با این حال، اتصالات روکشدار فایبرگلاس جایگزینی مقرون به صرفه برای فولاد ضد زنگ مورد استفاده در جک لوله بتنی است.

سیستم های لوله و اتصالات فایبرگلاس به دلیل سطح بیرونی صاف تر و وزن سبک تر، مقرون به صرفه تر از لوله های بتنی هم قطر خود هستند. این ویژگی ها فشار جک مورد نیاز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و امکان جک زدن طولانی تر از بتن را فراهم می کند و هزینه و زمان نصب را کاهش می دهد.

پوشش لغزنده : استفاده از یک پوشش صیقلی و لغزنده یک روش بدون ترانشه برای بازسازی لوله های موجود با حداقل حفاری است. لوله های فاضلاب و زهکشی جدید و بازسازی شده دیگر محدود به FRP با قطر نسبتا کم نیستند. فن‌آوری لوله‌های فایبرگلاس به روش ریخته‌گری گریز از مرکز پیشرفت کرده است و لوله‌های ماشینی با تلورانس‌های نزدیک به قطر خارجی در قطر تا ۱۲۰ اینچ تولید می‌کند. وزن سبک و سطح بیرونی صاف لوله فایبرگلاس اجازه جک زدن لوله را در داخل یک لوله موجود می دهد و در نتیجه لوله های فاضلاب بتنی که دچار نشتی شده اند را بازسازی می کند. این سیستم بازسازی فشار جک مورد نیاز برای فشار دادن لوله فایبرگلاس از طریق لوله بتنی موجود را به حداقل می رساند و حتی با ادامه جریان فاضلاب انجام می شود. به عنوان مثال، یک پروژه بدون ترانشه برای بازسازی 6000 فوت فاضلاب 102 اینچی در ایالات متحده با حداقل حفاری با استفاده از لوله فایبرگلاس با قطر 9 فوت در حال اجرا می باشد.

کاربردهای صنعتی لوله فایبرگلاس : فرآوری شیمیایی معمولاً شامل قرار گرفتن لوله در معرض مواد شیمیایی مانند استون، متیلن کلرید، اسید هیدروکلریک، اتیلن دی کلراید، فنل، تولوئن، زایلن، اتیل استات و متیل استات است. فلزات ویژه مانند تیتانیوم معمولاً برای مقاومت در برابر چنین مواد شیمیایی استفاده می شوند، اما بسیار گران هستند. با این حال، انتخاب لوله های رزینی مانند لوله فایبرگلاس در برابر حلال  بسیار مقاوم و مقرون به صرفه هستند.

استفاده از لوله فایبرگلاس برای تاسیسات بازاریابی نفت :

به طور سنتی تأسیسات بازاریابی نفت از لوله‌های فولادی استفاده می‌کردند که قیمت پایینی داشتند و نیاز کد آتش‌سوزی 2 ساعته 2000 درجه فارنهایت را برای جابجایی مواد قابل اشتعال و احتراق برآورده می‌کردند. در حالی که تأسیسات خرده‌فروشی با پیشرفت‌های مواد جدید سازگار شده‌اند، به‌عنوان مثال، مخزن فایبرگلاس دفنی و لوله‌ها و اتصالات فایبرگلاس  انعطاف‌پذیر، طراحان پایانه‌های توزیع و پیمانکاران در به کارگیری فناوری‌های غیرفولادی کند بوده‌اند. در زیر چندین زمینه وجود دارد که طراح تاسیسات ترمینال باید کاربرد انواع لوله های فایبرگلاس را در نظر بگیرد:

در توضیح لینک بالا شاید بد نباشد حال که صحبت از مخزن فایبرگلاس و فواید استفاده از متریال فایبرگلاس برای ساخت انواع سیستم های لوله کشی ، سیستم های دخیره سازی سیالات از قبیل مخزن فایبرگلاس و .... شده است ، شما را به وب سایت مخزن فایبرگلاس پایپ گستر ارجاع دهیم تا اطلاعات جامعتری در ارتباط با مخزن فایبرگلاس نیز کسب نمایید. 

لوله کشی زیرزمینی: آزمایشگاه Underwriters  برای سرویس های قابل اشتعال و احتراق در قطرهای 2، 3، 4 و 6 اینچ اجازه استفاده از لوله فایبرگلاس در این اقطار در پایانه های توزیع را می دهد. در حالی که طراحان پایانه های نفتی ترجیح می‌دهند. لوله‌ های فولادی زیرزمینی به سیستم‌های حفاظت کاتدی و الزامات آزمایش دوره‌ای ذاتی آن نیاز دارد. بنابراین، یک جایگزین مقرون به صرفه برای لوله های فولادی زیرزمینی و حفاظت کاتدی، لوله فایبرگلاس مطابق با قطرهای فهرست شده UL است.

سیستم فاضلاب و زهکشی: پروژه های مرتبط با پیشگیری از انتشار آلودگی شامل مهار، بازیافت، کاهش تخلیه و تصفیه فاضلاب است. لوله‌ بتنی برای جابجایی پساب‌های مربوط به نفت مناسب نیست، زیرا میزان نشتی بالا در روش‌های اتصال لوله موجود است و لوله‌های فولادی در زیر زمین دچار خوردگی می‌شوند. لوله های فایبرگلاس با قطر بزرگ در دسترس هستند و با اتصالات بدون نشتی طراحی شده اند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، روش‌های لوله‌کشی مقاوم‌سازی بدون ترانشه یا لغزنده مقرون به صرفه هستند و حداقل اختلال را در عملیات ایجاد می‌کنند.

انتقال مواد شیمیایی خورنده : امروزه ترکیب مواد افزودنی سوخت موتور در پالایشگاهها رایج تر شده است. بسیاری از این افزودنی ها برای فولاد کربنی سنتی خورنده هستند. با سیستم های ترکیبی که در قفسه بارگیری کامیون قرار دارند، لوله فایبرگلاس زیرزمینی رایج است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله فایبرگلاس به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید