لوله کاروگیت مورد استفاده در  سیستم انتقال فاضلاب و سایر نیازها :

لوله کاروگیت نوع لوله پلاستیک راه راه یا موجدار می باشد که به طور گسترده ای در بسیاری از زمینه های زندگی انسان استفاده می شود. به دلیل ویژگی های عملیاتی منحصر به فرد و امکان سنجی اقتصادی لوله های کاروگیت، آنها به سرعت جایگزین همتایان فلزی یعنی لوله مانیسمان و  یا لوله های فلزی درزدار خود شدند و موقعیت های پیشرو در این بخش از بازار مصرف را به دست آوردند. همین بس که امروزه لوله کاروگیت حدودا 25 درصد از کل تولیدات لوله تولید شده در جهان را تشکیل می دهند. در ادمه حتما اشاره کوتاهی هم به لوله مانیسمان تولیدی شرکت پایپ گستر خواهیم نمود تا بتوانید خریدی مطمئن و با کیفیتی را از این شرکت تجربه نمایید.

لوله کاروگیت :

لوله های  کاروگیت / لوله های موجدار پلاستیکی به طور گسترده ای بعنوان سیستم های انتقال آب و فاضلاب در زیرساختهای شهری در سطح کلان و یا خرد استفاده می شود. کل مزایایی که این نوع از لوله ها دارند عامل چنین انتخابی توسط کارفرمایان و پیمانکاران می باشد. پس سعی می کنیم تا شما را هر چه بیشتر با لوله کاروگیت اشنا و آگاه نماییم.

محتوا ی قابل بررسی در این مقاله :

1- مزایا و معایب لوله کاروگیت

2-ا نواع لوله کاروگیت

3- ویژگی ها و مشخصات طراحی لوله کاروگیت

4- نحوه نصب و جایگذاری لوله کاروگیت  

مزایا و معایب لوله کاروگیت :

لوله کاروگیت با داشتن انعطاف پذیری زیاد و وزن کم، سهولت نصب هر نوع سیستم لوله کشی در هر مکانی  را که بر اساس آن ایجاد شده است ، فراهم می کند: بعنوان مثال سیستم های انتقال سوختهای تامین کننده گرمایش، فاضلاب، تامین آب (سرد و گرم) و همچنین کانال های کابل برای سیم کشی برق. علاوه بر این، استفاده از لوله کاروگیت می تواند به طور قابل توجهی در خرید قطعات اتصال - کوپلینگ، اتصالات ، عناصر فرفری و غیره صرفه جویی کند. بهتر بگوییم که لوله کاروگیت دارای اتصالات سرخود هستند و نیاز به خرید اتصالات اضافی نیست. علاوه بر این بر جوش و اتصال آنها نیز دیگر نیازی به جوشکاری نیست و سهم قابل توجهی در کاهش هزینه های مواد باعث عدم نیاز به استفاده از تجهیزات برای جوشکاری می شود. از دیگر مزایای لوله های کاروگیت می توان به موارد زیر اشاره نمود :

·        عمر طولانی (50 ˗ 90 سال)

·        افزایش مقاومت در برابر عوامل بیولوژیکی این ویژگی به ویژه برای سیستم های فاضلاب خانگی مرتبط است.

·        مقاومت بالا در برابر تأثیرات شیمیایی محیط متخاصم و مقاومت در برابر خوردگی؛

·        بدون نیاز به ایجاد ساختارهای پشتیبانی پیچیده( عدم نیاز به ایجاد ترانشه های عمیق و پر هزینه برای نگهداری مناسب جداره خارجی لوله کاروگیت (وزن کم!)، که منجر به هزینه های عملیاتی کم جهت نصب و جایگذاری می شود.

·        قیمت لوله کاروگیت در حد و وسع تمام شهروندان عزیز ایرانی می باشد. قیمت لوله کاروگیت تقریبا ارزان و قابل خرید برای تمامی افرار هر آنکس که نیاز به نصب لوله های پلاستیکی برای کارربری خود دارد، می باشد.

معایب لوله کاروگیت :

اما در اینجا معایبی نیز برای لوله کاروگیت وجود خواهد داشت که عبارتند از :

 

1-تحمل ضعیف در برابر دماهای بالا اگر مقدار این پارامتر از محیط کار از + 90 درجه بیشتر شود، شکل ظاهری لوله کاروگیت  شروع به نرم شدن و تغییر شکل می کند. اما در بخش انتقال  فاضلاب، چنین دمای بالایی، را ما شاهد نخواهیم بود پس جای نگرانی برای استفاده از لوله کاروگیت در سیستم فاضلاب وجود ندارد

2-افزایش نویز این نقص به ویژه توسط ساکنان پانل های با نفوذپذیری صوتی بالا احساس می شود. در چنین مواردی از مواد موجود عایق صدا کنید.

برای اتصال لوله های کاروگیت  از انواع اتصالات بدون استفاده از ابزاری خاص و پیچیده استفاده می گردد.

انواع لوله های کاروگیت :

دامنه و تنوع این گونه محصولات لوله کشی بسیار گسترده است. از ویژگی های متمایز این محصولات می توان به هدف (فاضلاب خارجی یا داخلی) و مواد ساخت آنها اشاره کرد. علاوه بر این، ممکن است تفاوت های خاصی در شکل پروفیل، ضخامت دیوار، ابعاد فرورفتگی ها و همچنین کل محصول نهایی وجود داشته باشد.

پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن فشار قوی به عنوان مواد اولیه برای ساخت لوله های کاروگیت  استفاده می شود. به طور کلی، در حوزه صنعت مدرن انواع لوله های کاروگیت به شرح زیر با مقاصد مختلف تولید می گردد :

 

لوله کاروگیت تکجداره :

این نوع از لوله های پلاستیکی وزن کمی دارد و انعطاف پذیری بالایی دارد. برای محافظت از خطوط لوله و کابل های گاز استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن دوجداره :

بعنوان کانال های کابل برای محافظت از خطوط کابل برق در مکان هایی با احتمال آسیب زیاد استفاده می شود.

لوله کاروگیت دوجداره :

این نوع از لوله های پلاستیکی  دارای بالاترین استحکام، پایداری شیمیایی و مکانیکی است. حوزه اصلی استفاده از آن در  خطوط لوله فاضلاب است.

لوله کاروگیت انتقال برق با شاخص های متوسط ​​انعطاف پذیری، استحکام و پایداری مکانیکی مشخص می شود. در مرحله تولید، محصولات از این نوع را می توان به کابل ساخته شده از سیم فلزی مجهز کرد. بدین ترتیب کابل ها و سیم ها در داخل لوله کاورگیت قرار می گیرد.  برای نصب تاسیسات زیرزمینی از انواع لوله های سنگین و فوق سنگین استفاده کنیم . لوله های کاروگیت با توجه به خواص آنها به گروه های زیر تقسیم می شوند:

لوله کاروگیت سبک :

لوله ها سبک هستند به دلیل پایداری مکانیکی کم، چنین محصولاتی برای استفاده در زیر زمین نامناسب هستند. بنابراین، آنها در داخل گودالهای عمیق گذاشته نمی شوند، بلکه فقط برای نصب خارجی استفاده می شوند.

لوله کاروگیت سنگین :

لوله های کاروگیت سنگین با پایداری مکانیکی متوسط ​​مشخص می شود و برای تاسیسات زیرزمینی مناسب هستند.

لوله کاروگیت فوق سنگین :

لوله های کاروگیت بسیار سنگین از استحکام مکانیکی بالایی برخوردار هستند. با توجه به این موضوع ،  این نوع می توان برای زمانی که خط لوله در شرایط خاص، به عنوان مثال، در زیر یک خط راه آهن یا زیر یک بزرگراه گذاشته شده است، استفاده کرد.

ویژگی ها و مشخصات طراحی:

همانطور که در بالا ذکر شد، لوله های کاروگیت از پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن فشار قوی ساخته شده اند. قابلیت اطمینان بالای این محصولات به دلیل پیچیدگی چنین ترکیبات پلیمری است. تفاوت در ساختار آنها ، در سطح مولکولی خواص مختلفی به لوله های کاروگیت پلاستیکی می دهد. در تمام سطح لوله های کاروگیت پلاستیکی فرورفتگی هایی وجود دارد که در فاصله یکسان از یکدیگر قرار دارند. این یک راه حل سازنده و مهندسی شده است که انعطاف پذیری و پایداری مکانیکی لوله را افزایش می دهد. و ویژگی های مقاومت چندین برابر بیشتر از پارامترهای مشابه لوله های پلیمری صاف است. تولید کنندگان لوله کاروگیت درجه سفتی لوله های کاروگیت تولیدی  را با ضخیم کردن برخی از حلقه ها تنظیم می کنند. هرچه سخت تر باشند، لوله کاروگیت برای گذاشتن در یک گودال مناسب تر می شود. فرورفتگی هایی که ساختار موجدار لوله فاضلاب را تشکیل می دهند با فناوری اکستروژن مواد اولیه پلیمری با جداره دو جداره به دست می آیند. سطح داخلی لوله های کاروگیت دو لایه مانعی برای حرکت سیال کار از طریق آنها ایجاد نمی کند.

این روش تولید به ما امکان می دهد محصول لوله کاروگیت با دیواره داخلی کاملا صاف تولید کنیم. به همین دلیل، زباله ها آزادانه حمل می شوند، رسوب به جا نمی گذارند و رسوب تشکیل نمی دهند.

انتخاب صحیح اندازه لوله فاضلاب نصب با کیفیت بالا کلیه سیستم های دفع فاضلاب و بر این اساس عملکرد موثر بعدی آن را تضمین می کند.

لوله مانیسمان :

 در بالا به این مسئله اشاره شد که لوله های کاروگیت و پلاستیکی جایگزین خوبی برای لوله های فولادی اعم از درزدار و بدون درز ( لوله مانیسمان ) می باشد. و همچنین ذکر شد که در ارتباط با لوله مانیسمان حتما در ذیل مطالبی ارایه خواهد شد. حال با تعریف لوله مانیسمان سعی در انتقال مطالب مفیدی و کاربری برای کاربرانی همیگی خود داریم. علاوه بر این با ارجاع شما به وب سایت لوله مانیسمان گروه صنعتی پایپ گستر در انتخاب و خرید لوله های مورد نظر برای سیستم لوله کشی مورد نیاز شما به شما کمک خواهیم کرد. هدف ما اصلا تبلیغ سوء در مورد محصولاتمان نیست ، به قطع می گویم که ما مشتریان ثابت خود را داریمف ما تنها قصد داریم تا در مورد محصولی که تولید می کنیم به شما اطلاعات داده تا بتوانید در صورت رضایت از محصولات تولیدی این شرکت اقدام به خرید نمایید. حال در مورد اینکه لوله مانیسمان چیست بیشتر صحبت خواهیم کرد.  لوله مانیسمان نوعی لوله ی فولادی است که بدون درز، همچنین بدون اتصالات و جوش تولید می گردد از همین رو از دوام و استحکام بالایی برخوردار هستند. روش تولید لوله های مانیسمان  اغلب به شکل کشش و نورد شمش های فولادی انجام می گیرد. نورد لوله مانیسمان ممکن است از نوع نورد گرم یا نورد سرد باشد. می توان از مقاطع چهار گوش نیز به عنوان مواد اولیه برای تولید لوله مانیسمان استفاده کرد اما به دلیل بالا رفتن هزینه ها و تاثیر مستقیم بر قیمت لوله مانیسمان از شمش های چهار گوش استفاده نمی گردد.  لوله های مانیسمان یکی از پر مصرف ترین لوله ها در صنعت آهن آلات می باشد. یکی از مهمترین مزیت های استفاده از لوله مانیسمان بدون درز بودن آن است که در بازار آهن آلات کاربرد فراوانی دارد. قابل ذکر است که  لوله مانیسمان به لوله کربن استیل نیز در صنعت آهن آلات شناخته شده است. با مراجعه به وب سایت پایپ گستر در ارتباط با انواع لوله مانیسمان ، لوله مانیسمان با نورد گرم و لوله مانیسمان با نورد سرد اطلاعات لازم و بیشتری کسب نمایید و اینکه کدام نوع لوله برای شما مناسب است: فلزی یا پلاستیکی از همکاران بنده اطلاعات دریافت نمایید.