تولید لوله پلی اتیلن HDPE :

در حال حاضر، تجارت تولید لوله پلی اتیلن ، لوله فایبرگلاس ، لوله کاروگیت به سبب مزیتها و کاربردهای ویژه ای که این دسته از محصولات دارند، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد: اولاً ماده ای که این لوله ها از آن ساخته می شوند بسیار بادوام هستند، دوم اینکه لوله های ساخته شده از این ماده در معرض خوردگی نیستند و سوم اینکه لوله های پلاستیکی به راحتی نصب می شوند، زیرا نیازی به تجهیزات و ماشین آلات پیچیده ای ندارند.  تجهیزات جوش و اکسترودر بسیاری از شرکت ها در حال حاضر به طور فعال در حال توسعه این بخش از تولید به دلیل افزایش تقاضا لوله پلی اتیلن و ... هستند.

در زیر در مورد تکنولوژی تولید لوله های پلی اتیلن و تجهیزات لازم برای این کار صحبت خواهیم کرد.

مهم

ماده مورد استفاده با توجه به خواص مشخص شده برای لوله های پلاستیکی انتخاب می شود، بنابراین می تواند پلیمرهای ترموپلاستیک باشد که از پلیمریزاسیون در فشار کم و بالا و دارای ترکیبات شیمیایی مختلف (پلی بوتن، پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن و غیره) به دست می آیند.

جایگاه اول در تولید و فروش توسط لوله های ساخته شده از پلی اتیلن فشار ضعیف (HDPE) اشغال شده است. لوله پلی اتیلن به دلیل ویژگی های کاربردی منحصر به فردشان نسبت به سایر لوله های ساخته شده از موادی مانند فولاد، چدن و ​​سایر انواع پلاستیک برتری قابل توجهی دارند. لوله پلی اتیلن HDPE در صنایع مختلف ضروری است و این به دلیل ارزان بودن این لوله ها، عمر نسبتاً طولانی آنها (حدود پنجاه سال)، نصب و راه اندازی این گونه لوله ها ساده، مقاوم در برابر خوردگی و از نظر شیمیایی کاملاً بی اثر است.  لوله های پلی اتیلن کم چگالی در صنایع سنگین و سبک استفاده می شود. همچنین در صنایع شیمیایی، غذایی، نفت و گاز، پزشکی و خانگی لوله پلی اتیلن کاربرد فراوانی دارند.

نکته مثبت دیگر این است که فرآیند تولید لوله های پلی اتیلن HDPE باعث آلودگی محیط زیست نمی شود، طولانی و پر زحمت نیست و نیاز به تعداد زیادی متخصص جهت تولید لوله پلی اتیلن نمی باشد. حدود 100 متر مربع مساحت برای راه اندازی یک خط تولید تمام سیکل برای تولید لوله پلی اتیلن HDPE مورد نیاز است.

در فرآیند تولید لوله های پلی اتیلن از اکسترودرها استفاده می شود که بر اساس اصل کار به اکسترودرهای پیچی، ترکیبی و دیسکی تقسیم می شوند. برای تولید کلیه محصولات پلی اتیلن با چگالی کم از اکسترودرهای پیچی استفاده می شود که دارای طرح های متفاوتی هستند. عنصر اصلی این نوع اکسترودر ، پیچ ارشمیدس است. اصل کار چنین اکسترودر از راه دور مشابه اصل کار یک اکسترودر پیچ کلاسیک است. آنها می توانند به یک یا چند اکسترودر مجهز شوند که به طور همزمان یا ضد چرخش عمل می کنند. اکسترودرهای دیسک در حال حاضر در شرکت ها بسیار نادر هستند. آنها به دو نوع تک دیسکی و چند دیسکی تقسیم می شوند. اصل کار این اکسترودرها بر اساس انتقال مواد به روش چسبندگی با استفاده از دیسک های تخصصی است. مزیت اصلی استفاده از این نوع اکسترودر این است که مواد اولیه پلیمری دانه ای به خوبی مخلوط می شوند. اما این روش یک اشکال نیز دارد: در قسمت کاری سر فشار کم است و بنابراین این روش اجازه نمی دهد محصولاتی با شکل هندسی دقیقاً تعریف شده بدست آورید و استحکام بالایی ارائه نمی دهد. حتی اکسترودرهای دیسکی دستورالعمل پیچیده تری دارند و بنابراین قیمت آنها بالاتر است.

اکسترودرهایی که از پیچ و دیسک به عنوان قطعه استفاده می کنند اکسترودر هیبریدی یا پیچ و دیسک نامیده می شوند. این نوع اکسترودر به دست آوردن مخلوطی عالی از مواد خام پلیمری دانه ای، در این مورد پلی اتیلن را ممکن می سازد. آنها هنگام کار با پلیمرهایی استفاده می شوند که با ویسکوزیته و کشسانی کم مشخص می شوند. اما علاوه بر این، سیستم های تخصصی و جهانی، دو مرحله ای و تک مرحله ای وجود دارد، آنها همچنین در تعداد و جهت چرخش برج ها، با و بدون منطقه کشتن متفاوت هستند.

هر سال، راه حل های مهندسی جدید ظاهر می شود، فن آوری های تولید بهبود می یابد، و تعداد مدل های مختلف افزایش می یابد.

خط تولید لوله پلی اتیلن استاندارد شامل تجهیزات زیر است:

·        فیدرهای اتوماتیک برای گلوله های پلی اتیلن و قیف - خشک کن

·        سیستم کنترل خودکار فرآیند تولید

·        اکسترودر از همه نوع

·        قالب های متحرک با قطرهای مختلف

·        دستگاه وکیوم فرمینگ اتوماتیک لوله پلی اتیلن، حمام وکیوم اندازه گیری و دستگاه انتقال

·        سیستم خنک کننده اتوماتیک با حمام خنک کننده

·        تسمه نقاله

·        دستگاه برش

·        سیستم خودکار برای برداشتن محصولات نهایی از قرقره.

تکنولوژی تولید لوله پلی اتیلن عایق :

گروه صنعتی پایپ گستر ، لوله پلی اتیلن عایق را در یک خط تولید مدرن تولید می کند که به ویژه برای تولید لوله های عایق حرارتی طراحی شده است .

تکنولوژی ساخت لوله پلی اتیلن :

در ساخت پوسته PE، پلیمر در یک اکسترودر ذوب می شود. اکسترودر جریان ثابتی از مذاب را وارد قالب می کند که از آن مذاب از طریق شکاف حلقوی جریان می یابد. پلیمر مذابی که از قالب خارج می شود وارد یک کالیبراتور لوله خنک شده می شود که معمولاً به یک مخزن کالیبراسیون خلاء متصل می شود. خنک سازی معمولاً در یک مخزن و محفظه خنک کننده جداگانه ادامه می یابد. پس از محفظه خنک کننده، یک دستگاه کشش و یک دستگاه برش قرار می گیرد. ضخامت دیواره لوله تا حدودی با تنظیم سرعت کشش لوله و تا حدی با فضای ثابت سر شکل دهی تعیین می شود.

برای ساخت پوسته پلی اتیلن محافظ، پلی اتیلن کم فشار در گرانول های PE-63، PE-80، PE-100 گریدهای 273-79، 273-83 با بالاترین و اولین کیفیت استفاده می شود. پوسته ها و لوله های محافظ باید مطابق با الزامات و استاندارد بین المللی اکسترود شوند.

برای تولید، عمدتا از مواد اولیه داخلی استفاده می شود که نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش طول عمر خطوط لوله می شود. کیفیت قطعات داخلی به طور کامل با الزامات تکنولوژیکی مواد مطابقت دارد.

ویژگی های اصلی متمایز کننده دستگاه اکسترودر:

ذوب کارآمد، اختلاط و همگن سازی پلیمر

سیستم کنترل دما

در سر لوله، مذاب حاصل از اکسترودر و در مقطع آن گرد به شکل حلقوی تبدیل می شود

رایج ترین عامل محدود کننده در ساخت لوله های پلی اتیلن، کالیبراسیون در محفظه کالیبراسیون خلاء است. آب برای خنک کردن لوله کالیبراسیون روی خطوط HDPE استفاده می شود. با استفاده از یک واحد خنک کننده، دمای آب خنک کننده را می توان ثابت و بسیار سردتر از دمای اتاق نگه داشت.

از آنجایی که گرما بسیار آهسته از داخل لوله پلی اتیلن به سطح منتقل می شود و فقط سطح خنک می شود، تقریباً همیشه بعد از محفظه کالیبراسیون خلاء نیاز به خنک کننده اضافی است. محفظه های خنک کننده به طور گسترده برای این منظور استفاده می شود. اصل عملکرد آن شبیه به محفظه کالیبراسیون خلاء است. البته پمپ خلاء ندارد. دستگاه کشش لوله را از داخل وکیوم و خنک کننده می کشد و آن را از طریق دستگاه برش فشار می دهد.

دستگاه حمل از مسیرهایی تشکیل شده است که قسمت بالایی آن معمولاً به صورت پنوماتیک روی لوله فشرده می شود. مسیرهای پایینی به صورت مکانیکی با توجه به قطر لوله تنظیم می شوند و هنگام تولید لوله با همان قطر، ارتفاع آنها ثابت می ماند. در مسیرها، یک زنجیر با لنت های لاستیکی می چرخد ​​که توسط یک موتور الکتریکی با کنترل سرعت بدون پله هدایت می شود.

تولید لوله پلی اتیلن HDPE و LDPE

امکان افتتاح کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن HDPE و LDPE در کشور ایران به عنوان یک شرکت در مقیاس بزرگ و به عنوان یک کارگاه کوچک وجود دارد. اکثر شرکت ها از همان فناوری برای تولید لوله های پلی اتیلن - با اکستروژن استفاده می کنند.

فرآیند تکنولوژیکی تولید لوله پلی اتیلن :

پلی اتیلن گرانول - ماده اولیه برای تولید لوله های پلی اتیلن، در قیف - گیرنده اکسترودر ریخته می شود. در آنجا، گرانول ها تحت تأثیر دماهای بالا انعطاف پذیری پیدا می کنند و با کمک یک دستگاه کشش، از طریق سر اکستروژن تغذیه می شوند و در آنجا تحت فشار شکل مورد نظر را به دست می آورند. سپس در یک محفظه خلاء مخصوص، قطعه کار خنک و کالیبره می شود. محصولات را می توان به روش های مختلف کالیبره کرد. برخی از صنایع برای این فرآیند از فشار بالا استفاده می کنند. قطعه کار به یک دستگاه استوانه ای توخالی وارد می شود که پارامترهای بخش داخلی برابر با پارامترهای قطر بیرونی لوله است. هوای وارد شده در داخل تحت فشار زیاد قطعه کار را به محصولی با شکل و اندازه دلخواه تبدیل می کند. این جایی است که لوله خنک می شود. نقش مهمی در تولید لوله های پلی اتیلن HDPE خنک سازی صحیح دارد. بنابراین، هنگام خرید تجهیزات، لازم است چندین محفظه و مخزن مخصوص خریداری شود که از طریق آنها محصول گرما را از دست می دهد. این به شما اجازه می دهد تا به تدریج استرس مواد را از بین ببرید. تخلفات در فرآیند تولید می تواند کیفیت لوله ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تولید لوله پلی اتیلن شامل فرآیندی مانند برش محصول در ابعاد مشخص شده است. این ابزار یک لوله سیاره ای است. طول محصول تحت تأثیر قطر لوله و ترجیحات مشتری است. محصولات تمام شده بدون شکست با در نظر گرفتن تمام الزامات و استانداردها علامت گذاری می شوند.خط مدرن تولید لوله های پلی اتیلن کاملا اتوماتیک است. متخصص فقط باید عملکرد و الگوریتم دستگاه ها را کنترل کند.

عوامل قابل کنترل در سیستم های کنترل خودکار اولتراسونیک مختصات:

نشانگر کیفیت و وجود دانه های پلی اتیلن در گیرنده؛

رژیم دما و مقدار فشار؛

سرعت عبور مواد اولیه مذاب از سر دستگاه.

همچنین لازم است یک بازرسی بصری از محصول نهایی انجام شود که توسط متخصصان انجام می شود.

قیمت تجهیزات تولید لوله پلی اتیلن به عملکرد و کارایی خط و همچنین به شهرت سازنده دستگاه در بازار بستگی دارد.

مجموعه کاملی از دستگاه ها باید شامل موارد زیر باشد:

·        دستگاه هایی که فرآیند را کنترل می کنند.

·        دستگاه های طراحی شده برای تامین بی وقفه مواد خام به پناهگاه

·        اکسترودر (بهتر، تک پیچ) دارای سر ماتریس

·        حمام برای خنک کننده و کالیبراسیون محصولات

·        واحد کشش

·        تسمه نقاله

·        دستگاه برش، اره سیاره ای

·        ابزار برای علامت گذاری محصولات نهایی

دستگاه های خودکار اولتراسونیک بر دقت اندازه و شکل محصول نظارت می کنند. بهره وری یک شرکت ارائه شده با مجموعه کاملی از دستگاه ها بسیار بالا است. این کارگاه می تواند لوله برای سیستم های فشار آب (قطر - 120 سانتی متر)، خطوط لوله گاز (قطر - 31.5 سانتی متر)، تاسیسات کابل بدون فشار (قطر تا 120 سانتی متر) تولید کند. دستیابی به یک خط چرخه کامل مستلزم هزینه های نقدی زیادی است. اما شما می توانید تجهیزات تولید لوله های پلی اتیلن ارزان قیمت تر یا دست دوم را خریداری کنید. این باعث صرفه جویی زیادی در پول شما می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله پلی اتیلن به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.