دو عایق پلیمری مهم تولیدی شرکت پایپ گستر:

در این مقاله در مورد دو عایق پر مصرف و پر فروش شرکت سازآب در حوزه های مختلف به نام مهای عایق ژئوتکستایل و عایق ژئوممبران مطالبی برای دانش افزایی کاربران ارایه گردیده است.

عایق ژئوتکستایل:

ژئوتکستایل یک ماده نساجی نفوذپذیر مصنوعی است که برای بهبود خصوصیات خاک استفاده می شود. قابلیت جداسازی، فیلتر کردن، تقویت، حفاظت و زهکشی را در صورت استفاده در ارتباط با خاک دارد. ژئوتکستایل ها مواد ایده آلی برای بسیاری از کارهای زیربنایی مانند جاده ها هستند.بندرگاه ها، دفن زباله ها، سازه های زهکشی و سایر پروژه های عمرانی.

انواع ژئوتکستایل:

عایق ژئوتکستایل  از پلیمرهایی مانند پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته شده است. آنها بر اساس نحوه تهیه به 3 دسته تقسیم می شوند:

1) ژئوتکستایل های پارچه ای بافته شده

2) ژئوتکستایل های غیر بافته

3) ژئوتکستایل های بافتنی.

1. ژئوتکستایل پارچه بافته شده:

ژئوتکستایل‌های معمولی از نوع بافته شده‌اند و با استفاده از تکنیک‌هایی مشابه بافت پارچه‌های لباس معمولی تولید می‌شوند. این نوع ظاهر مشخصه دو مجموعه نخ یا نخ موازی دارد. نخی که در امتداد طول قرار می گیرد، تار و یک عمود بر آن را پود می گویند. (همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است)

2. ژئوتکستایل غیر بافته شده:

ژئوتکستایل های غیر بافته ساخته شده از نخ رشته پیوسته یا منگنه کوتاه فیبر می باشد. پیوند الیاف با استفاده از تکنیک های حرارتی، شیمیایی یا مکانیکی یا ترکیبی از تکنیک ها انجام می شود. ژئوالیاف به دست آمده از اتصال مکانیکی یا پیوند شیمیایی یا حرارتی دارای ضخامت 0.5-1 میلی متر هستند در حالی که الیاف غیر بافته شده شیمیایی معمولاً ضخامتی نسبتاً در حدود 3 میلی متر دارند.

3. ژئوتکستایل بافتنی:

ژئوتکستایل های بافتنی با فرآیند به هم پیوستن مجموعه ای از حلقه های نخ به یکدیگر تولید می شوند. تمام ژئوسنتتیک های بافتنی با استفاده از تکنیک بافندگی در ارتباط با برخی روش های دیگر ساخت ژئوسنتتیک مانند بافندگی تشکیل می شوند.

به غیر از این سه ژئوتکستایل، سایر ژئوسنتتیک‌های مورد استفاده عبارتند از: ژئونت، ژئوگرید، ژئوسل، ژئوممبران، ژئوکامپوزیت و غیره که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متمایز خود برای کاربردهای خاص هستند.

توابع و عملکرد ژئوتکستایل ها:

نحوه عملکرد یک ژئوتکستایل در هر برنامه ای با شش تابع مجزا تعریف می شود:

1. جدایی

عملکرد جداسازی ژئوتکستایل عمدتاً در ساخت جاده ها استفاده می شود. ژئوتکستایل از اختلاط دو خاک مجاور جلوگیری می کند. به عنوان مثال، با جداسازی خاک زیربنایی ریز از سنگدانه های مسیر پایه، ژئوتکستایل زهکشی و ویژگی های مقاومت مصالح سنگدانه را حفظ می کند.

برخی از حوزه های قابل اجرا ژئوتکستایل عبارتند از:

بین بستر و پایه سنگی در جاده ها و فرودگاه های آسفالت نشده و سنگفرش شده.

بین زیرسازی در راه آهن.

بین محل دفن زباله و دوره های پایه سنگی.

بین ژئوممبران و لایه های زهکشی شن و ماسه.

2. فیلتراسیون

تعادل سیستم ژئوتکستایل به خاک که جریان مایع کافی را با از دست دادن خاک محدود در سراسر صفحه ژئوتکستایل امکان پذیر می کند. تخلخل و نفوذپذیری از ویژگی های اصلی ژئوتکستایل ها هستند که شامل عمل نفوذ هستند. یک کاربرد رایج که عملکرد فیلتراسیون را نشان می دهد، استفاده از ژئوتکستایل در زهکشی لبه روسازی است.

3. تقویت

ورود ژئوتکستایل به خاک، به اندازه فولاد در بتن، مقاومت کششی خاک را افزایش می دهد. افزایش استحکام در خاک در اثر ورود ژئوتکستایل با 3 مکانیسم زیر انجام می شود:

مهار جانبی از طریق اصطکاک سطحی بین ژئوتکستایل و خاک / سنگدانه.

مجبور کردن صفحه شکست بالقوه یاتاقان برای ایجاد یک سطح مقاومت برشی بالاتر متناوب.

نوع غشایی حمایت از بارهای چرخ.

4. آب بندی

لایه ای از ژئوتکستایل نبافته بین لایه های آسفالت موجود و جدید آغشته می شود. ژئوتکستایل آسفالت را جذب می کند تا به یک غشای ضد آب تبدیل شود و به حداقل برسدعمودیجریان آب به داخل سازه روسازی

کاربردهای ژئوتکستایل در ساخت و ساز:

دامنه ژئوتکستایل در زمینه مهندسی بسیار گسترده است. کاربرد ژئوتکستایل تحت عنوان ماهیت کار آورده شده است:

1. کار راه سازی و جاده سازی

ژئوتکستایل ها به طور گسترده ای در ساخت و ساز جاده ها استفاده می شود. با افزودن مقاومت کششی به خاک، خاک را تقویت می کند. از آن به عنوان یک لایه آبگیری سریع در بستر جاده استفاده می شود، ژئوتکستایل باید نفوذپذیری خود را بدون از دست دادن عملکرد جداسازی خود حفظ کند.

2. کارهای راه آهن

پارچه های بافته شده یا منسوجات برای جدا کردن خاک از زیر خاک بدون ایجاد مانع در گردش آب زیرزمینی در جایی که زمین ناپایدار است استفاده می شود. پوشاندن لایه‌های منفرد با پارچه، مانع از سرگردانی مواد به طرفین به دلیل ضربه‌ها و لرزش‌های قطارهای در حال حرکت می‌شود.

3. کشاورزی

برای کنترل گل و لای استفاده می شود. برای بهبود مسیرها و مسیرهای گل آلودی که توسط گاوها یا ترافیک سبک استفاده می شود، از پارچه های نبافته استفاده می شود و با همپوشانی تا می شوند تا لوله یا توده ای از سنگ ریزه را در بر گیرند.

4. زهکشی

استفاده از ژئوتکستایل برای فیلتر کردن خاک و یک ماده دانه ای کم و بیش تک اندازه برای انتقال آب به طور فزاینده ای به عنوان یک جایگزین مناسب فنی و تجاری برای سیستم های معمولی دیده می شود. ژئوتکستایل ها مکانیسم فیلتر را برای زهکشی ها در سدهای خاکی، در جاده ها و بزرگراه ها، در مخازن، پشت دیوارهای حائل، ترانشه های زهکشی عمیق و کشاورزی انجام می دهند.

5. رودخانه، کانال ها و آثار ساحلی

ژئوتکستایل ها از سواحل رودخانه ها در برابر فرسایش ناشی از جریان ها و یا در هم زدن محافظت می کنند. هنگامی که همراه با سنگ های طبیعی یا مصنوعی استفاده می شوند، به عنوان یک فیلتر عمل می کنند.

عایق ژئوممبران:

ژئوممبران PE HDPE  یک لاینر ژئوسنتتیکی است که در نتیجه اکستروژن پلی اتیلن با چگالی بالا تشکیل شده و توسط سیستم کلندری به صورت همگن شکل می گیرد. در تمام پروژه هایی که نیاز به نفوذ ناپذیری است می توان از آن استفاده کرد.

ژئوممبران PE LDPE از مواد اولیه پلی اتیلن با چگالی کم ساخته شده و عموماً در محل های دفن زباله، مکان های مخزن فاضلاب و حوضچه های آبیاری استفاده می شود.

ژئوممبران PE LLDPE از مواد خام پلی اتیلن خطی با چگالی کم ساخته شده و عموماً در حوضچه های فلزی و کانال های آبیاری استفاده می شود.

ژئوممبران PE VLDPE از مواد اولیه پلی اتیلن کم چگالی ساخته شده و در حوضچه ها، مخازن آب استفاده می شود.

مزایای انواع عایق های پلیمری ژئوممبران :

- در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است

- مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

- استحکام کششی بالاتر

- نفوذپذیری کم

- به شدت در برابر شکستگی مقاوم است

- حفاظت عالی در برابر نشتی

- مقاوم در برابر شرایط طبیعی

- در برابر حلال های آلی و معدنی بسیار مقاوم است

برنامه های کاربردی انواع ژئوممبران:

- عایق بندی محل های دفن زباله

- عایق بندی گودالهای زهکشی برای جمع آوری نشت طلا یا سایر معادن

- مخزن فاضلاب

- کانال های آبیاری

- سایت های معدن

- تصفیه خانه ها

- حوزه های نفتی

- چاله های کود

- حوضچه های رسوب گذاری

- گیاهان تولید انرژی زیستی

عایق بندی مخزن نفت با ژئوممبران :

مخزن ذخیره نفت که با نام مخزن نفت یا مخزن ذخیره نیز شناخته می شود، یک مخزن بزرگ با شکل نسبتا منظم است که برای نگهداری فرآورده های نفتی استفاده می شود و با توجه به مصالح ساختمانی مختلف می توان آن را به مخازن نفت فلزی و مخازن روغن غیر فلزی تقسیم کرد. بیشتر مخازن نفت فلزی مخازن نفت فولادی هستند که معمولاً در انبارهای نفت استفاده می شوند. مخازن نفت غیر فلزی که به مخازن نفت نیز معروف هستند. ساخت مخزن نفت با ژئوممبران باید با توجه به طراحی دقیق اسکلت فلزی و نقشه اجرای کار انجام شود. طرح بهره برداری اساسی ترین سند فنی در فرآیند نصب مخزن نفت با ژئوممبران است.

مخازن ذخیره سازی اغلب برای ذخیره مواد خام و محصولات جانبی حاصل از فرآوری نفت خام استفاده می شوند و به پالایشگاه ها اجازه می دهند بدون مزاحمت کار کنند. همچنین می تواند به یک شبکه مدار متصل شود و محتوای سیال را به عنوان سیگنال به شبکه ارسال کند. مخازن روغن و نفت عایق بندی شده با ژئوممبران برای ذخیره سایر هیدروکربن ها مانند چربی های حیوانی، روغن های انتخابی، مواد شوینده، گازوئیل، روغن پالم، نفت سفید و پیه ایده آل هستند. مخزن نفت ژئوممبران یک مخزن فولادی مهر و موم شده برای ذخیره مایع یا گاز است. مهندسی مخازن ذخیره سازی به طور گسترده در صنایع نفت، شیمیایی، غلات و روغن، مواد غذایی، حفاظت از آتش، حمل و نقل، متالورژی، پزشکی و سایر صنایع استفاده می شود. الزامات نیز بسیار سختگیرانه است. لایه خاک فونداسیون باید الزامات ارزش طراحی ظرفیت باربری را برآورده کند و عملیات ضد نشت و ضد رطوبت باید انجام شود، در غیر این صورت نشت باعث آلودگی جدی زیست محیطی می شود. بخار آب زیرزمینی نیز مخزن فولادی را خورده و بر عملکرد واقعی تأثیر می گذارد.

مزایای ساخت مخزن نفت با ژئوممبران:

به لحاظ حفاظت از محیط زیست و ضد نشت در صنایع پتروشیمی و معدنی، ژئوممبران ها، غشاهای ضد نشت hdpe، ژئوممبران های کامپوزیت و ژئوممبران های ضد نشت به تدریج جایگزین مخازن بتنی، پلاستیکی و فلزی سنتی شده اند. مخازن بتنی، پلاستیکی و فلزی سنتی دارای هزینه بالا، عمر کوتاه و ضد نشتی ضعیف، مقاوم در برابر اسید و قلیایی، نمک، روغن سنگین و پایداری مولکولی مناسب و محصول مناسبی برای عوامل نیازمند قابلیت ضد نشتی هستند. رطوبت در زمینه های شیمیایی و صنایع معدنی به ویژه در محل تجمع و انبار بسیار مضر است. ژئوممبران گروه صنعتی پایپ گستر با غشای ضد نشت hdpe، ژئوممبران کامپوزیت و ژئوممبران ضد نشت در مخازن ذخیره، مخازن فاضلاب، مخازن انحلال، مخازن رسوب، مناطق ذخیره و مخازن ذخیره سازی در مناطق معدنی کاربرد فراوانی دارند. وزارت حفاظت به شدت در حال ترویج فرآیند جدید بهبود فرآیند ضد نشت است.

کیفیت ژئوممبران HDPE برای ساخت مخازن نفت با ژئوممبران:

ظاهر، پس از رسیدن ژئوممبرین HDPE به محل ساخت و ساز، بررسی کنید که آیا بسته بندی بیرونی آسیب دیده است یا خیر. در صورت وجود سوراخ یا خراش شدید، آن را دور بیندازید.

 

اگر جدی نیست، از دستگاه جوش برای جوش استفاده کنید. سطح جوش را در آینده به حداقل برسانید. سطح ژئوممبران های ضد نشت صاف است. هنگام همپوشانی سعی کنید از ژئوممبران با ضخامت یکسان استفاده کنید، ضخامت آن برابر یا بیشتر از کیفیت محصول باشد، بدون برآمدگی، ترک و ضخامت ناهموار. آزمون شاخص عملکرد، داده های ژئوممبران HDPE را فقط می توان از طریق ابزارهای آزمایش به دست آورد. پس از رسیدن حجم زیادی از کالاها به محل ساخت و ساز، کارکنان به صورت تصادفی از کالاها نمونه برداری کرده و به اتاق آزمایش یا بخش بازرسی می فرستند. در صورت عدم دریافت نمونه، شاخص های فیزیکی و شیمیایی نمونه باید مجددا بررسی و آزمایش شود. پس از گذراندن آزمون و بازرسی، ساخت و ساز می تواند آغاز شود. از آنجایی که قضاوت در مورد اینکه آیا ژئوممبران HDPE از نظر ظاهری واجد شرایط است یا خیر برای مردم دشوار است، اتاق بازرسی بسیار مهم است. محل های دفن زباله معمولی با ژئوممبران ساخت و ساز شهری طراحی می شوند. از نظر ظاهری، روشنایی ژئوممبران های ساختمانی شهری به اندازه ژئوممبران های استاندارد روشن نیست. از آنجایی که فرآیند تولید ژئوممبران های ساختمانی شهری به صورت فیلم دمنده و قالب گیری دمشی است، معمولاً سطح این ژئوممبران ها روشن نیست بلکه تاریک است. ژئوممبران های HDPE تولید شده در فرآیند کلندرینگ دارای رنگ روشنی هستند که معمولاً به آن "آینه" می گویند، اما هیچ نشانگر ندارند. ارتفاع ژئوممبران شهری با توسعه جامعه و ارتقاء سطح، کاربرد ژئوممبران HDPE بیش از پیش افزایش می یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با عایق ژئوتکستایل و ژئوممبران به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.